Nanoäventyr: Öjesjöbrännan

Jag tror det var min vän Ebbe från XLBiking som myntade uttrycket ”Nanoäventyr”. Eftersom mikroäventyr ofta inkluderar en övernattning så borde rimligen ”Nano” vara ett äventyr där man återvänder hem igen innan kvällen. Ett dagsäventyr alltså. Jag tänker förvalta det uttrycket och här kommer en rapport från dagens Nanoäventyr.

För ett tag sedan skrev jag om en utflykt till Hälleskogsbrännan och den brandhärjade området öster om Virsbo. Idag tänkte ville jag utforska Öjesjöbrännan som även det drabbades hårt av skogsbranden och sträcker sig nästan hela vägen ned till Svanå. Min plan var att försöka cykla så mycket grusväg jag kunde och så ville jag även utforska det här med kombinationen cykel och tåg.

Vi har många fina sevärdheter runt om i Västmanland men det är inte alla som är sugna på att cykla tio mil för en utflykt. Om man på något sätt kan halvera den distansen så öppnar länet upp sig och bjuder på fler möjligheter till cykeläventyr. Det är precis här som en enkel tåg biljett kan göra skillnaden. Tyvärr tycks SJ leva kvar på något icke miljömedvetet plan och förbjuder cykel på tåget. De skyller på fåniga orsaker som att passagerare kan råka komma emot en oljad kedja. Flera andra tågbolag har dock anpassat sig efter cykeltrenden och däribland Tåg i Berslagen som inte har några problem med att du tar med dig cykeln. Tåg i Bergslagen trafikerar sträckan Västerås – Dingtuna – Hallstahammar – Surahammar – Ramnäs – Virsbo – Fagersta – Ludvika och för dryga hundralappen kan du få en bra utgångspunkt i ditt cykeläventyr.

oresjobrännan-1

oresjobrännan-2

Jag köpte en biljett och tog plats i väntan på att tåget skulle rulla in i Virsbo. Jag trodde jag var smart och satte mig i mitten av tåget eftersom det oftast är tomt där. De flesta sätter sig långt fram eller bak i tåget, men det visade sig att cykelplatserna är ironiskt nog placerade just längst fram eller bak i tåget. Konduktören lät mig sitta kvar och jag lovade att nästa gång läsa skyltarna lite bättre. En halvtimme senare stannade tåget och jag klev av i Virsbo där min resa tillbaka mot Västerås skulle börja.

oresjobrännan-3

oresjobrännan-4

I Gammelby börjar grusvägen som sträcker sig nästan rakt österut genom Hälleskogsbrännan för att sedan svänga söderut mot Öjesjöbrännan. Gammelbyvägen är inte lika trafikerad som den mer turistbesökta Virsbo-sträckan av brandområdet. Det märker man faktiskt redan direkt i Gammelby där man får snirkla runt en bom för att komma vidare på grusvägen. Efter bommen så börjar det utbrända nästan direkt och man slås av tanken hur nära Gammelby egentligen var från att brinna upp.

oresjobrännan-6

oresjobrännan-5

oresjobrännan-7

oresjobrännan-8

Hela den här platsen bjuder på sådana omtumlande kontraster som är värda vartenda tramptag. Det svarta utbrända som bäddas in i det lysande gröna. Naturens återhämtningsprocess.  Jag hade en ljudbok i öronen när jag påbörjade cyklingen men kunde inte koncentrera mig på den utan stängde av för att bara ta in alla vyer och intryck som jag fick när jag rullade igenom det här nästan utomjordiska landskapet.

oresjobrännan-10

oresjobrännan-11

oresjobrännan-12

Mitt uppe på höjden mellan Hälleskogsbrännan och Öjesjöbrännan så fanns det knappt några träd kvar och jag fick känslan av att plötsligt befinna mig på kalfjället inte minst för vindbyarna som obehindrat kunde svepa fram över landskapet. Självklart motvind – det är en av cyklingens grundlagar.

oresjobrännan-13

oresjobrännan-14

oresjobrännan-19

oresjobrännan-22

Jag hade planerat att stanna vid Öjesjön och fixa lunchen men stannade istället strax innan vid en annan lite mindre sjö. Någon hade byggt en brygga och en liten fiskebod där och det kändes som perfekt ställe för lite energipåfyllning. Sparrissoppa på en brygga omkringad av näckrosor. Det finns sämre söndagar.

oresjobrännan-15

oresjobrännan-16

oresjobrännan-17

oresjobrännan-18

Färden fortsatte och jag lämnade det höga och kala området och nådde brandens utkant där Öjesjön ligger. Öjesjön syntes ofta på nyheterna när branden pågick som mest eftersom helikoptrar och flyg hämtade stora mängder vatten här i släckningsarbetet. Öjesjön är ett väldigt vackert utflyktsmål och har fina rastplatser och picknickmöjligheter. Nästa gång jag cyklar här så tänker jag spara lunchen till några av bänkarna vid Öjesjöns strand istället

oresjobrännan-9

oresjobrännan-20

oresjobrännan-23

De resterande grusvägarna fram till Skultuna skiljde sig inte mycket från någon annan grusväg i länet eftersom alla spår av branden ej längre var synbart, men för den skull långt ifrån tråkigt. Fina långa sträckor med blandad lummig skog och böljande slingervägar. Sådant som känns meditativt och där kilometer efter kilometer försvinner innan man hunnit bli klar med en fundering. En felkörning resulterade i att jag hittade någons lilla hemliga partyhus mitt ute i skogen. Väldigt snyggt arrangerat och jag kan tänka mig att att det varit många härliga grillfester här. Vid Skultuna tog orken slut och jag kämpade på asfalt den sista biten hem för att hinna undan regnet.

oresjobrännan-25

oresjobrännan-24

oresjobrännan-26

En mycket fin dagstur. Ett nanoäventyr som jag gärna vill tipsa andra om. Passa på att uppleva brandområdet innan det gröna tar över och alla spår av branden försvunnit. För det är inte långt kvar.

Dagens nanoäventyr på Strava:

https://www.strava.com/activities/1177460407

 

2 thoughts on “Nanoäventyr: Öjesjöbrännan

  1. Pingback: Vecka 36 – sot, mystik och rock’n’roll i Hälleskogsbrännan – Cykelkatten

  2. Pingback: Vecka 36 – sot och skratt med bandet i Hälleskogsbrännan – Cykelkatten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *