Bikepacking: Det rullande köket

Under åren har jag samlat på mig mycket campingutrustning. Mycket av utrustningen kom från motorcykeltiden då det bästa jag visste var att ladda hojen full med små lätta campingprylar och dra till Norge. Många av dessa prylar går nu att återanvända till cykelcamping eftersom jag redan på den tiden skapade inköpslistorna enligt ”lätt, smidigt och litet”.

Nu har jag kommit till matlagning och kost. Det är ganska klart att jag kommer behöva äta mer än när jag soffade omkring på en motorcykel. Tramptagen måste återhämtas med kalorier och dessa kalorier behöver till viss del tillredas (åtminstone om vi räknar att koka vatten).

Det finns ett flertal olika kök att välja på. Det mest klassiska är Triangaköket som fungerar i alla väder med hjälp av sin brännare som drivs på T-röd. Nackdelarna är beroendet och vikten av bränslet. Triangaköket kräver även lite tid. Det går inte att snabb montera ihop och fortsätta cykla efter lunchen utan brännaren måste svalna ordentligt innan locket skruvas på igen. Annars blir det undertryck och brännaren går inte att öppna igen.

Nästa alternativ är gasbrännaren. Snabb att använda och snabb att kallna och packa ihop igen. Väldigt smidig om man vill campa utan att lämna spår och samtidigt kunna koka upp något. Nackdelarna är precis som med Triangaköket vikten och beroendet av bränslet. En gasflaska räcker till många vattenkok men den väger en del.

Ett tredje alternativ och som jag personligen fastat för på senare tid är vedgasbrännaren. Den väger i stort sätt ingenting och monteras snabbt ihop till ett fungerande kök som du fyller med två nävar små pinnar och kottar. Finessen med denna är att den värmer upp allt trämaterial och leder ut gasen som bildas av upphättat trä där den antänds längst upp under gryten. Den använder verkligen allt i sin förbränning och det blir bara aska kvar. Jag kokar upp en kastrullt med vatten på 3 – 4 minuter med hjälp av de kvistar och pinnar som jag kan skrapa ihop under vilken buske som helst. Den kallnar snabbt och kan packas ihop igen när maten är i magen.

2017-07-09 09.39.032017-07-09 09.39.19

För en hungrig cyklist kan processen med att leta torra pinnar och få fart på en eld verka som en ovälkommen utmaning men det finns tips för att snabba upp hela processen med matlagningen. Elden kan hjälpas på traven med lite doping i form av antingen sprit eller metatabletter. Jag använder sprit i gel-form som jag primärt har till att blöta ner en kvist eller två för att direkt få fjutt på elden. Ett par metatabletter i botten gör att elden brinner i några minuter av tabletten och hinner spridas till övrigt innehåll. Ett tips är att lägga med en liten pennvässare i packningen. Det är imponerande hur lätt det är att tända på det som kommer ut ur pennvässaren efter att du kört en kvist i vässaren i några varv.

2017-07-09 09.46.52
Gel-sprit och pennvässare
2017-07-09 09.55.28
Gelsprit och Metatabletter

En ytterligare fördel med gel-spriten är att den även kan användas vid desinfektion av små sår när man är långt ifrån bebyggelsen.

Just nu packar jag för en tre eller fyra dagars cykling på Gotland. Jag lägger inte alltför stor vikt vid att allting skall vara helt tajmat och alla påsar har sitt datum och klockslag för intag. Sådant är nog viktigare när cyklingen sker långt ifrån bebyggelse. Gotland känns inte som någon vildmark och troligen kommer jag avvika lite från påsmaten när jag cyklar förbi en fiskrestaurang med uteservering. Ingen påsmat i hela världen går upp mot en Fish n’ chips och en stork stark i solnedgången efter en lång cykeltur.

Min grundplåt ser ut som såhär:

2017-07-09 11.59.55

Två 24 Hour Meals (Combat edition) som lägger grunden för två intensiva dagar av cykling. Förutom frukost, lunch och middag så innehåller de även snacks, bars, och diverse tugg på vägen. Dessa går även att tillaga med kallt vatten (tar bara längre tid) om av någon anledning inte fältköket skulle leverera.

Exempel på innehållet från en påse:

Frukost: Risgrynsgröt med jordgubb
Lunch: Pasta med ost och broccoli
Middag: Ris med sparris och kyckling
Kvällsmål: Mealbar Äpple-Kanel

Tillbehör:
Hård karamell 2 st.
Jordnötssmör 1 st.
Nötcreme 2 st.
Apelsin kaka 1 st.
Fullkornskex 1 st.
Billtong Chilli 1 st.
BBQ rostade jordnötter 1 st.
Energibar Caramel 1 st.
Energibar Cookie & Cream 1 st.
Energibar 24hmeal Blåbär 1 st
Isotonisk Dryck Apelsin 1 st.    
Pure Energydryck Svart Vinbär 1 st.
Kakodryck 1 st.
Chokladbar 2 st.
Tuggummi 2-pack 3 st.
Våtservett 4 st.
Snabbkaffe 3 st.

Det är hiskeligt mycket att trycka i sig om man inte är aktiv, men planeras det cykling från morgon till kväll så behövs det. Till de andra dagarna då cyklingen är lite lättare och saktare – njutfulla turistcyklingen – så finns det någon påse Turmat, energibars som läggs lätt åtkomligt i styrväskan, brustabletter med elektrolyter och magnesium för vattenblåsan samt kaffe. Kaffe måste man ha oavsett, annars kan man lika gärna stanna hemma. Som ett sista försvar om jag skulle ”bonka” (cykla in i den berömda väggen av utmattning) så har jag några GT Sport-tabletter som ger blodsockret en skjuts och man kan trampa några varv till.

Jag känner mig nöjd med det rullande köket. Jag kommer att klara mig. Det som inte finns i väskan får istället skötas av kreditkortet. Återigen – vi snackar ett turistfyllt Gotland den här gången. Det kommer inte gå någon som helst nöd på mig.

Länkar till utrustning ovan:
Fältkök /Vedgasbrännare – Naturkompaniet
Gelsprit – Varusteleka
24 Hour Meal
Real Turmat – XXL

Nu vidare till boende och sovande. Mer om detta i nästa blogginlägg.

One thought on “Bikepacking: Det rullande köket

  1. Mange Ramla Reply

    Det ska bli spännande att på distans få ta del av ditt kommande äventyr.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *