GPS för långfärd

Jag håller på och utrustar en långfärdscykel. Jag väljer att kalla det ”äventyrscykel” ibland eftersom ett äventyr behöver inte innebära en speciellt lång sträcka utan äventyr kan ibland vänta runt hörnet. Närmaste äventyret för mig är Gotland som nu ligger på planeringsbordet. Innan höststormarna är tanken och målet att jag skall ta mig till Gotland och cykla runt på små slingrande vägar längs kusten, äta fisksoppa på mysiga restauranger och dricka tetravin i tältöppningen med utsikt över havet. Troligen en ensamresa då jag inte känner någon som har samma planer.

Jag har funderat mycket över det här med GPS. Jag har länge använt mig av Garmin Edge 1000 för mina cykelturer. Den har många finesser och kan hjälpa till mycket under träningspassen genom att den kan kopplas upp mot pulsmätare, kadensmätare, wattmätare, radar, och en bunt andra prylar. Den stora nackdelen är att den är väldigt hungrig på ström. När jag har cyklat omkring 6 – 7 mil så är jag nere på 50% i laddning, även om jag har kopplat ur alla mätare förutom pulsbandet. Med en Garmin Edge har jag en effektiv aktionsradie på strax över 10 mil.

När man ger sig iväg på en långcykling så tänker jag lägga upp det med ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass. Jag kommer snabbt cykla in i batteriproblem med en Garmin Edge 1000. Efter att ha kalkylerat diverse solcellsladdade och batteripack så får jag ändå inte kalkylerna att stämma. Ännu värre om jag dessutom skulle behöva ladda en mobiltelefon under resan. Edge är för hungrig för att vara en reskamrat på långfärder om man inte har utrustad sin cykel med nav-dynamo.

Garmin Edge 1000 vs Garmin Etrex 30x
Garmin Edge 1000 vs Garmin Etrex 30x

Lösningen heter Garmin Etrex 30x och är en handhållen GPS för uteliv, jakt, cykling, marin, vandring, etc. Den har inte lika många funktioner som Edge när det gäller träning men den går att koppla ihop med exempelvis pulsband om man vill. Söker man på nätet efter vad långcyklarna föredrar så är det många som framhäver Etrex som GPS:en som gäller, eller som Cykeldanne skriver här: -”Etrexen är en favorit på långturer och Edge passar bra för kortare träningspass”. Varför? Jo, Etrex är väldigt sparsam med energin. Den tar två vanliga AA-batterier och har på pappret en garanterad batteritid på 25 timmar. Många vittnar om mer. Vissa hävdar att de får ut ungefär tre hela dagars cykling på endast 2AA batterier. Att konka med sig några extra AA-batterier är inga problem på en cykelsemester. Det är även en ganska smal sak att komplettera med solcellsladdare som klarar att ladda upp 4st AA-batterier på tre timmar. Summan blir obegränsad cykling med GPS.

2017-07-06 18.39.23

Allt är såklart inte perfekt med en Etrex 30x. Om man är van med smidigheten i Garmins mer träningsintriktade apparater, som så smidigt synkar med Garmin Express, Garmin Connect och Strava, så blir man lätt lite intialt besviken. Det går inte på något enkelt sätt att bara plugga in denna efter avslutad cykeltur utan den måste kopplas upp till en dator där man sedan via manuella steg hämtar gpx-filen och laddar upp den till Garmin. Bökigt – Ja!.

Jag tror att jag kan vara en smidigare lösning på spåren även om jag inte hunnit testa den själv ännu. Lösningen funkar inte för alla, men för de som äger en andriod-telefon. Man hämtar då hem appen ”Uploader for Garmin” och via en sladd (MicroUSB-MiniUSB / Andriod-Etrex) så kan man hämta senaste rutten och langa över den till Garmin Connect som sedan kan publicera den. Låter kanske lite bökigt, men det är åtminstone en lösning för om man verkligen vid dagens slut från tältöppningen vill kunna bjuda sina följare på dagens rutt.

En ytterligare fördel med Etrex framför Edge är priset. En Garmin Edge 1000 landar på någonstans mellan 4000kr och 5000kr i butik. En Garmin Etrex 30x kan du få tag på för mellan 1500kr och 2000kr. Mindre än halva priset. Det kan vara värt några extra knapptryckningar efter cykelrundan eller hur?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *