Prylsporten MTB

mtbutrustning-1

Kanske är du sugen på att komma igång med det här som kallas Mountainbike och börjar ana att det nog krävs en del utrustning. För vissa så är det en prylsport som helt flippat ur medans andra verkar klara sig med med ett par shorts och en hjälm. Här kommer lite av mina tips på MTB-utrustning. Vissa saker är ju inte i teorin ett behov när du kör med andra, exempelvis pump, baserat på att de flesta har en sådan, men du kommer säkerligen att vilja sticka iväg själv eller med andra någon gång så det är lika bra att ta höjd för det. att överhuvudtaget tänka att ”någon annan har” är riskabelt ju längre in i skogen du cyklar. Jag siktar på att täcka in det viktigaste och att det skall kunna hjälpa dig att ta de första stegen i pryldjungeln omkring MTB.

Pumpar

En liten pump. Finns riktigt små sådana som även går att montera på samma fästen som flaskhållaren, men jag har min i ryggsäcken då jag verkligen inte vill att den skall skaka loss och tappas bort i skogen. Vill man vara effektiv bland myggen i skogen, eller fokuserar på rekordtider på turerna, så köper man istället en kolsyrepump. Är ännu mindre och tar ännu mindre plats men man blir beroende av kolsyrepatroner som förbrukningsmaterial samt att kolsyra inte håller däcktrycket länge, bara så att man kommer hem eller i mål. Det är något på molekylär nivå som gör att gummi inte kan fånga kolsyra under längre tid, utan gummi behöver lite större sammansättningar av molekyler. När du köper pump, tänk på att inte köpa de allra minsta pumparna som då troligen är gjorda för ”racer”-cyklar och deras mindre mängd luft i däcken. Att pumpa ett MTB-däck (som innehåller mycket luft) med en racerpump dränerar både kraft och humör. Välj en som är anpassad för MTB-däck.

En riktig pump, modell ”fotpump på golvet”, bör du väl också ha hemma. En sådan där du ser däcktrycket. Aldrig fel att få exakta enheter att utgå ifrån. Man behöver fylla på lite ibland. Så funkar ju alla cyklar. När man väl hittat sitt alldeles egna lufttryck som man trivs bäst med under olika förhållanden så är det skönt att kunna återgå till exakt den siffran inför varje tur i skogen.

Kläder

Klädsel är ett stort och väldigt individuellt kapitel. Jag brukar ha långärmat och någonting som kan skydda benen. Visst blir det varmare, men det är aldrig kul att köra in i ett hav av tistlar, brännässlor eller annat otyg. Jag inbillar även att det hjälper mot mygg och fästningar att vara beklädd på benen. Billiga modellen är att åka och köpa ett par fotbollsstrumpor som går ändå upp över knäna om man står ut med att se ut som Stig Helmer i Sällskapsresan. Det körde jag med tills jag köpte benvärmare som är gjorda för cykling. Under de varmaste dagarna så kör jag med shorts eller korta cykelbyxor och när jag väljer att inte skydda armar och så biter jag ihop och använder svordomar när jag möter brännässlor och kvistar.

Cykelbyxor med inlägg. Jag använder det och det hjälper mot ömheten man får efter en stund sittande och cyklande. Viktigast är det såklart för dem som cyklar landsväg och sitter still i många timmar. På MTB så står man upp en del och är mer aktiv, men om man är lite tyngre och/eller gillar att sitta ned i skogen så hjälper det även att ha cykelbyxor där. Börja med ett par billigare för att testa konceptet och snåla sedan inte på kvaliteten här om du upptäcker att det verkar vara din grej och tänker ge dig ut för att cykla långlopp.

Handskar är bra. Skyddar inte bara händerna mot nässlor, grenar och kyla utan de flesta cykelhandskar har silicon-kuddar som hjälper mot en uppsjö av konstiga effekter som kommer av att krama en stång i några timmar. Jag rekommenderar handskar men det är inget absolut måste. För att motverka krampen som uppstår av att hålla i styret under lång tid så kan man även investera i ett par ergonomiska handtag som är väldigt avlastande och skönt att hålla i. Många handskar har frotté på ovansidan av tumryggen som är gjort för att du enkelt skall kunna torka svetten i pannan som håller på att rinna ned i dina ögon.

Vatten

Vatten måste man ha. Enklaste är att köpa en flaskhållare på hojen och slänga dit en plastflaska. Det klarar man sig i början med. Tänk på att köpa de lite dyrare flaskhållarna. De allra billigaste är gjorda för välputsad asfalt och det räcker med att du tittar på ett gupp så trillar flaskan ur. Nu är dock MTB stundvis en ganska skitig sport och flaskan blir fort täckt av gegga och hästbajs. Det krävs stor törst för att vilja suga på en sådan ”brun” flaska för att inte tala om risken för att få tillbringa kommande dagar i magsjuka.

Vatten behöver man och helst en liter i timmen under ansträngning. Personligen gillar jag att ibland åka ut på långturer och investerade således i en Camelback. Det är en vätskebehållare i en ryggsäck med en slang som du suger vattnet ur. Större modeller är även en fungerande ryggsäck och som rymmer 15 liter packning och 3 liter vatten. Det finns mindre modeller av Camelback som i princip bara innehåller vattenblåsan och passar om man bara tränar och inte behöver packa med sig något.

Om du kör Camelback som ovan så kan du istället köpa en förvaringsburk till flaskstället på cykeln. Där trycker du ner en extraslang och däckverktyg. Så har jag gjort och då slipper jag ha dessa i ryggsäcken. Du sätter förvaringsburken i flaskhållaren och är sedan alltid utrustad för att fixa en punktering. Ingen risk att du glömt sådant hemma den dagen punkan är ett faktum.

Rengöring

När du varit ute och cyklat i leran så vill du kanske göra ren hojen. Det finns bra och billiga grejer att tillgå. Med en trädgårdslang och en borste kommer man långt. Är cykeln riktigt smutsig kan det hjälpa att ta till någon form av medel men undvik de fettlösande varianterna. De förstör så mycket på din cykel. Mer om det strax. Det finns en finurlig pryl som heter kedjetvätt och som du kan använda för att på ett smidigt sätt rengöra kedjan från grus, smuts och klet. Mitt tips är att fylla den med lampolja som du köper i en vanlig livsmedelsbutiki och vips så är kedjan ny och fin igen. Lampolja är nämligen både rengörande och smörjande.

Efter kedjetvätten kan du borsta rent kuggarna och sedan är det bara att smörja upp igen. Använd gärna någon bra kedjeolja och kanske inte den som du också hittade i livsmedelsaffären eller på macken. Den är troligen alldeles för klibbig och dålig. Kedjan och drev slits och desto bättre olja du smörjer dem med, desto längre håller de och desto billigare blir det i längden.

Nu till avfettning. Strunta i alla som säger att du skall använda avfetttning. Det är just avfettningen som förstör flest cyklar om du frågar en mekaniker. Spara allt vad avfettning heter till totalrenoveringen om du planerar att ge dig på en sådan själv under vintern. Jag gjorde en film om rengöring för ett tag sedan som blev uppskattad av många. Där demonstrerar jag kedjetvätten i kombination med lampoljan.

Att se och synas

Reflexväst är bra att ha när det skymmer och när älgjakten börjar och skogen fylls av skjutglada och närsynta figurer. Primärt så skall du synas bra men jag antar att kvaliteten spelar roll när man kommer in på saker som passform och hållbarhet. Välj något som syns. Det finns få behov av osynliga MTB-ninjas i skogen och på vägarna så räddar västen ditt liv.

Du bör även tänka på att ha reflexer på cykeln. Jag vet – det är inte maximal ballfaktor på töntiga reflexer, men även om vi bortser från det faktum att det är lag på på att cykeln skall vara utrustad med relfexer både fram, bak och på sidorna, så finns det faktiskt snygga och smidiga reflexer att köpa. Det finns t.ex. små smala ekerreflexer som ser ut som vita sugrör som du kan montera i hjulen för att slippa de där förskräckliga oranga plastklossarna. De väger inte många gram. Det finns reflekterande tejp som du kan skära till och klistra på, både fram och bak, och faktiskt få en både cool och laglig hoj. tejpen väger ännu mindre. Prova dig fram här. Experimentera. Trilla inte tillbaka in i mörkret och laglösheten!

När det blir höst och mörkret faller så behöver inte MTB-säsongen ta slut. Investera i ett par bra lampor så kan du cykla året om sålänge som kläderna och viljan tillåter. Läs gärna ”Att Cykla i mörkret” för vidare information om vad du bör tänka på när det gäller lampor och mörkercykling.

Sjukvård

Första förband med några plåster och sårtvätt är väl aldrig fel att ha med sig. Finns både billiga enkla lösningar med några plåster till stora avancerade fältmässiga lådor för seriösa trauman och skottskador (älgjakten igen?). Ju längre bort från civilisationen du cyklar, desto mer bör du kanske planera att ha med dig om olyckan skulle vara framme. Som ett minimum skulle jag rekommendera några desinficerande servetter för sårtvätt, plåster, kompress + tryckförband och en flaska ögonskölj.. Det täcker de vanligaste små tråkigheterna och sedan får man improvisera resten som t.ex. att dubbelvikt cykelslang runt nacken fungerar ypperligt som tillfällig mitella om nyckelbenet skulle ha gett upp. Nyckelben skall enligt statistiken vara det vanligaste benbrottet hos oss cyklister. En fungerande mobil kan vara den bästa sjukvårdutrustningen om olyckan skulle vara framme.

Verktyg

Verktyg är bra att inhandla och ha med sig. En sådan som innehåller några olika insexnycklar och skruvmejsel. Välj gärna en med kedjebrytare och köp ett kedjelås och lägg i packningen. Då kan du reparera en trasig kedja många mil hemifrån. Tänk på att välja rätt kedjelås till just din kedja – uppge antal drev på bakhjulet (exempelvis 9, 10 eller 11).

Säkerhet

Glasögon är bra att ha. Jag kör med solglasögon på dagen och gula kontrastglas på kvällen. En del har ”riktiga” glasögon och de gör nog jobbet vilket primärt är att skydda ögonen mot en kvist, gren eller stenskott även om det känns onödigt dyrt med stenskott i de progressiva Chanel-brillorna. Glasögon är det ett bra tips i kategorin säkerhet som tyvärr ofta glöms bort. Jag vet bara att jag tackat mig själv ganska många gånger när en gren har smällt till i plastglasögonen och utan dem skulle jag inte cyklat vidare just då. Hjälm ingår ju i kategorin säkerhet men det är så självklart att du använder hjälm när du cyklar i skogen så jag tänker inte ens skriva om det.

Mobil och GPS

Jag körde länge med armband/kardborre till min iPhone för att kunna köra träningsappar (exempel Runkeeper och Strava). När man blivit lite varm i kläderna på skogscykeln så inser man sedan fördelarna med att istället för telefon skaffa sig en dedikerad GPS med fäste på hojen. En telefon är så lätt att ha sönder i skogen bland vurpor och stenar och om den dessutom sitter fast i ett sådant där kardborreband på armen så är den nästan garanterat paj efter första vurpan. Fördelen med en riktigt GPS är att telefonen (som du absolut ändå bör ha med dig i skogen) kan ligga i tryggt förvar i exempelvis ryggsäcken och kommer inte ha någon app som dricker upp allt batteri under turen.

One thought on “Prylsporten MTB

  1. Anna Burwall Karlsson Reply

    Tack för ovärderliga tips & en mycket informativ instruktionsfilm på hur man rengör hojen, Ingemar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *