Att cykla i mörkret

10382576_241705916024309_4281025134797207313_o

Vi går mot höst och kvällarna som mörknar allt fortare. För några så innebär det att cykeln ställs i förrådet och för andra betyder det att det är dags att ladda lamporna. Jag tänkte skriva lite om det här med lampor och cykling. Det är faktiskt inte varken svårt eller läskigt. Det finns några enkla tips för att fortsätta cykla även efter att solen har gått ner. För vanlig vägcykling så ställs det inte lika stora krav. Här är det viktigast att man är laglig och att man ser till att synas ordentligt i trafiken. Att sätta på jättestarka strålkastare på cykeln och sedan bege sig ut i trafiken kan nästan ha motsatt effekt. Det bländar andra trafikanter och och det skapar irritation.

I skogen, för oss som cyklar på små stigar bland grenar och stenar, där krävs det helt annan beslysning. här räcker det inte ens med pannlampor och vanliga cykellysen. Här behöver man komplettera sin cykling med starka lampor. En tumregel är att försöka sikta på 1000 lumen eller däromkring när man letar efter en lampa till skogscykling. Med mycket kraft kommer också större krav på batteriet. Räkna med att du behöver ha en batteritid på cirka två timmar eller mer. Det är ungefär vad en normal tur i skogen tar, speciellt om det går i ”mörker-fart”.

lampa1

Själv i skogen på natten?

Att vara ute själv i skogen, på natten, är speciellt. Även om man har lampor och inte längre tror på spöken så blir allting så annorlunda. Ljud som knakar och prasslar, nattaktiva vildsvin som förflyttar sig och jag tyckte jag såg något som rörde sig där borta? Vad jag försöker säga är att det är roligare att vara fler. Får man ihop ett helt gäng så är det en upplevelse att få vara del av en enda lång ”lysmask” som ringlar sig genom skogen. Två är dock fullt tillräckligt för att man skall slippa känna oro. Skulle lampan slockna av tekniska missöden så kan man med hjälp av en cykel och lampa hitta vägen tillbaka till civiliastionen igen. Tänk dock på att vrida ned lampan mot backen när du är klar med skogen och skall cykla sista sträckan hem i trafiken.

punka

Placering och antal lampor

Om man har möjligheten, oftast ekonomiska sådana, att skaffa sig två lampor så finns det stora fördelar i detta. Det är nämligen så att två lampor hjälper drastiskt att reducera det skuggspel som det lätt blir när man lysen med en ljuskälla inne bland granar och lövverk. Två lampor, förslagsvis en på hjälmen och den andra på styret, är lösningen på detta. En annan fördel med den placeringen är att man ibland behöver kunna ha blicken på två ställen samtidigt. Ta exemplet att du svänger dig igenom en kurva i skogen. Cykeln följer stigen men du vill samtidigt kunna lyfta blicken bort och titta hur slutet på kurvan ser ut. Detta löser man smidigast med uppsättningen en lampa på hjälmen och en andra lampa på styret. Här en demonstration:

Kvalitet

Det finns en uppsjö av olika märken på lampor för skogscykling och jag har inte testat mig igenom flertalet för att kunna uttala mig. De jag köpte en gång har hållt i säsong efter säsong och jag misstänker att det beror på att de inte var helt billiga att köpa. Jag har vänner som istället chansat på Kinakopior som utlovar enorma lumen till knappt några pengar alls och de har tyvärr visat sig vara känsliga för stötar och fukt. Jag kan nog inte understryka vikten av att investera i kvalitet här. Pålitlig lampa är vad som skiljer en mörkercykling från härligt äventyr och en riktigt jobbig episod i landet Ingenstans med vildvittrorna.

Jag avslutar med ett exempel på en lysmask och hur både spännande och roligt det är att cykla i grupp på kvällen när alla har lysen. Med bra lampor så blir saknaden efter sommarkvällarna aningen mindre. Den mörka hösten blir kul den också. Lysmask på väg! (filmat under en tur med Friluftsfrämjandet 2013)

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *